Waardoor krijg men meer last van prikkels.

Waardoor krijg men meer last van prikkels.
Te veel van zichzelf gevraagd.
Daar raak je van overprikkeld.

Welke gevoelens herken jij hieruit?

Effe dit nog en effe dat nog doen.
Geschreeuw, ruzie, gillende kinderen,
stress, zorgen, erg moe, geen energie,

prikkelbaar, geïrriteerd, ongeduldig, geen rust,evenwichtsstoornis, niet goed kunnen slapen, onmacht voelen,

boos, geïrriteerd, kort-lontje en niet kunnen concentreren. Gefrustreerd, futloos en geen energie meer voor niets.

Onrustige gedachten overheersen de gevoelens. Angstig, oorsuizen is versterkt. Misselijk, hoofdpijn. drup op je voorhoofd.

Dan zijn deze restverschijnselen meervoudig versterkt. Als je moe bent en een druk op je wordt gelegd zijn het allemaal prikkelsHet innerlijk leven is net een achtbaan van ongecontroleerde gevoelens en emoties het gaat op en neer. Het is dan net kermis in je hoofd. Je weet niet wanneer het nare gevoel zal stoppen. Angstig, onzeker en negatieve gevoelen kunnen het overnemen.

Dat is erg belastend en meestal heb je het zelf niet direct in de gaten dan uit zich dat de dag erna en kan enkele dagen duren tot dat de persoon weer op het zelfde niveau is als ervoor.Alle symptomen zijn dan erg versterkt, alsof alles weer terug begint te komen. Zulke slechte dagen komt met regelmaat voor. Dan duurt een dag heel lang.

Wat moet je doen als je overprikkeld bent? En waar kunne de partners opletten?Stilte is belangrijk, geen dwang, geen druk, spanningen en geen drukte om ze heen.
Zo veel als mogelijk de persoon met rust laten, zorg er voor dat er geen harde muziek is, licht dimmen, let op niet te veel achter je pc. Rollende en flitsende beelden bekijken.

Het liefste enkele dagen geen bezoek, geen opdrachten geven. Geen discussies want ze zijn dan veel emotioneler en in de war. Het is frusterend voor ze.Zorg voor stilte in huis en de rust bewaren de komende dagen.
Zodat het weer heel langzaam tot rust kan komen. Daarna er voor waken dat de persoon niet weer TE veel onderneemt.

Wat kan je doen om niet steeds weer overprikkeld te geraken?
Belangrijk is dat je de symptomen kent en wat je kan doen.
Het is als een visuele cirkel die maar in de rondte blijft draaien. Juist deze cirkel moet en kan doorbroken worden.

Zo veel mogelijk ervoor zorgen dat men uit deze zone blijft. Hoe langer men uit deze gevaren zone weet te blijven hoe beter en sterker je kan worden om beter met deze situatie om te gaan. De rust zal uiteindelijk weder keren.

Lieky Van der Velden.